Leif Segerstam NYT!
  • Kirjastoluokka 99
  • Sidottu, nelivärisellä kuvaliitteellä
  • 140 x 210 mm
  • 476 sivua
  • Kansi: Aki Suvanto / Muotohiomo
  • ISBN 951-851-022-9
  • LOPPUUNMYYTY

Leif Segerstam NYT!

Ilmestynyt 27.9.2005

loppuunmyyty

Säveltäjä-kapellimestari Leif Segerstam kutsuu itseään säveltulkitsijaksi tai sävelvalitsijaksi. 1960-luvulta lähtien hän on tulkinnut ja valinnut varsin kiihkeään tahtiin. Todennäköisesti jokaisella on jonkinlainen kuva Segerstamin mahtavasta persoonallisuudesta, jo lehtikuvien perusteella.

”Olen nyt täyttänyt elämäni tarkoituksen”, sanoo Leif Segerstam, joka tietää olevansa yksi linkki musiikin evoluutiossa. Hän taistelee sitä ”rappiota ja rutinoitumista” vastaan, joka uhkaa kuuntelemista ja musiikin harjoittamista. Hän valitsee säveliä nopeasti ja paljon (nopeasti ja paljon hän myös ajaa autoa, syö ja juo, sen sijaan hän kävelee verkkaisesti). Hän rakastaa numeroita, ja sinfonian numero 69 alussa hänellä olikin ongelma: ”Vei enemmän aikaa keksiä sisäsiisti nimi kuin säveltää itse teos.”

Jos joku miettii, miksi on sävellettävä niin monta sinfoniaa, on Leifillä vastaus valmiina: ”Sävellykseni ovat kuin siittiöitä. Niitä on oltava valtava määrä, jotta jotkin jäisivät henkiin.”

Hän tietää myös sen, mitä musiikki on: ”Musiikki ei ole se mikä soi, vaan se, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi.”

Leif Segerstam NYT! on kertomus ihmelapsesta, joka oppi soittamaan pianoa, viulua, alttoviulua, kaikkia vaskipuhaltimia ja nokkahuilua ja joka soitti jazzia striptease-esityksessä 13-vuotiaana.

Mahdottomista aikatauluistaan huolimatta on Leif Segerstam antanut täyden panoksensa teoksen kirjoittamiseen, sillä hän ymmärtää, että kirja ”universumin piilo-Mozartista” saattaisi hyvinkin kiinnostaa lukijoita.

Asuntolan käytäville ja Juilliardin ilmoitustauluille levisi Leifin kirjoittama lappunen, jossa kerrottiin ainutlaatuisesta mahdollisuudesta soittaa ruokapalkalla suomalaisen kapellimestarin johdolla Sibeliuksen musiikkia. Kiinnostuneita pyydettiin merkitsemään nimensä listaan. Markkinointi tehosi. Leif sai käyttöönsä kovatasoisen keikkaorkesterin ja johti ensimmäisen Sibelius-konserttinsa New Yorkissa 19.1.1964. Ohjelmassa oli Sibeliuksen seitsemäs sinfonia, Lemminkäisen paluu ja Finlandia. Konsertti herätti myönteistä palautetta ja siitä rohkaistuneena Leif järjesti Sibelius-konsertin myös saman vuoden joulukuussa säveltäjän syntymäpäivänä.

Johtaessaan 1990-luvulla Los Angelesin filharmonikkoja Hollywood Bowl -konsertissa Leif tapasi vanhoja ystäviään Juilliardista. Soittajat muistivat yhä vuoden 1964 Sibelius-konsertit, jotka olivat heille ensimmäinen kosketus säveltäjän musiikkiin. Leifin Hollywood Bowl-vierailu oli sekin unohtumaton, erityisesti konserttitalon järjestysmiehille. Leif asui orkesterin vierashuoneistossa, jossa Esa-Pekka Salosen mukaan ”paistoi yöllä makkaraa ja pekonia pahimpaan nälkäänsä” saaden palohälyttimet soimaan. Kolmantena yönä järjestäjät jo osasivat aavistaa, mikä hälytyksen aiheutti.

SULJE

"Minna Lindgrenin kirjoittama elämänkerta Nyt! (Teos) mahtavasta persoonallisuudesta, säveltäjä-kapellimestari Leif Segerstamista on jäänyt lähtemättömästi Kari Tapion mieleen."
- Se oli todella mielenkiintoinen kirja, hulvatonta ja värikästä kerrontaa. Vaikuttaa ihan siltä, kuin Segerstam tuntisi kaikki Euroopan ravintolat ja ne puolestaan tietäisivät täsmälleen sen viinin, jota hän juo, laulaja ihastelee."
Hannele Salminen / Kari Tapio, KirjaIN No: 2009/6

"Hän on elämää suurempi 61-vuotias, säveltäjäkapellimestari Leif Segerstam. Ja nyt hän on saanut näköisensä elämäkerran. (...) Leif Segerstam NYT! tarjoaa hauskan lukukokemuksen."
Vesa Sirén, Helsingin Sanomat 20.11.2005

"Olisipa meillä enemmän kuuluisuuksia, jotka suhtautuisivat itseensä yhtä estottomasti ja mutkattomasti kuin Segerstam. Ja olisipa enemmän kirjoittajia, jotka osaavat piirtää loistavan ja ilmeisen rehellisen taiteilijamuotokuvan."
Madame, 7/2005

"Kirjassa kerrotaan kaikki: mitään sensuroimatta, mitään paisuttelematta ja yhtään moralisoimatta.
(…) Kirjailija on tehnyt valtavan taustatyön ja luovinut ihailtavan taitavasti aineiston runsaudessa, eläytynyt sortumatta minkälaisiin itsensätoteuttamispiruetteihin."
Anu Karlson, Muusikko 12/2005

"Syksyn tapaus. Viitepiste tuleville vuosikymmenille. Maestrojen maestron muotokuva, välähtävien valotusten kalehdyskooppi. Anekdoottien aarreaitta. Luovuuden logiikan renessassimaisen runsas kuvaus. Rakastan tätä kirjaa, ihmettä jota se kuvaa. Minna Lindgren on ällistyttävä kirjoittaja, kansainvälisen tason non-fiction writer, joka tavoittaa loisteliaasti, hauskasti, hengekkäästi oman aikamme yhden suurimmista suomalaista ja ainoista neroista tämän olemuksen huikeassa rajattomuudessa, rakastettavuudessa ja vulkaanisessa voimassa. Lue tätä kirjaa pari sivua, luet kaiken. Ymmärrät enemmän, mielikuvituksesi käynnistyy, luovuus lähtee käyntiin. Minusta tämän syksyn, tämän vuoden, vuosikymmenen ehdoton yksi keskuskirja: avaus isompaan ihmisyyteen, kuvaus elämästä absoluuttisessa sointimaailmassa."
Esa Saarinen

"Tämän jälkeen on vaikea tottua sovinnaisiin ja hymisteleviin kirjoihin, jotka pedanttisen kronologisesti seuraavat kohteensa elämää ja varovat visusti pääsemästä lähellekään taiteilijan todellista minää. Lindgren sen sijaan pääsee ja enemmänkin: hän on suorastaan maestron iholla."
Risto Nordell, Salon Seudun Sanomat, 3.10.2005

"Leif Segerstam Nyt! on kieltämättä aplodinsa ansainnut. Sekä aihe että toteutus ovat suomalaisessa kulttuurielämässä vertaansa vailla. Kirja tuo ennemminkin mieleen jonkin 1700-luvun eurooppalaisen seikkalijan tarinan, joten se on erityisen innostavaa lukemista nykypäivän ihmiselle."
Juhapekka Tukiainen, Ilta-Sanomat, 28.9.05

"Leif Segerstamin jututtaminen on toimittajan painajainen ja taivas. Hänen puheensa rönsyää, polveilee, flirttaa ja säkenöi niin, että kuuntelija mykistyy. Minna Lindgren on tehnyt siis uskomattomia kirjoitettuaan metropolit musiikilla valoittaneesta maestrosta luistavan elämäkerran. Siitä voivat nauttia muutkin kuin musiikin ammattilaiset."
Heljä Salonen, Iltalehti, 28.9.05

"Leif Segerstam Nyt! on antoisa matka Segerstamin elämään, musiikkiin ja ajatteluun. Kirjan näkökulma on etupäässä Segerstamin, jonka varjona ja tulkkina Lindgren on valppaasti kulkenut. Kirjoittaja onnistuu saamaan segerstamilaiseen elämänrunsauteen ja tajunnanvirtaan kiinteän otteen kadottamatta mammuttimaisen kohteensa omaleimaisuutta. Vetävästi kulkevan päätarinan sisällä on mainioita lähikuvia Segerstamin valikoiduista teoksista eräänlaisina tapaustutkimuksina."
Harri Hautala, Aamulehti, 27.9.05