Sibelius, me ja muut
  • Kirjastoluokka 78.92
  • Sidottu, suojapaperi
  • 140 x 210 mm
  • 352 sivua
  • Mustavalkokuvitus
  • Kansi: Anu Mononen
  • ISBN 978-951-851-097-3
  • LOPPUUNMYYTY

Sibelius, me ja muut

Ilmestynyt 18.4.2007

loppuunmyyty

Jean Sibelius on Suomen kansallissäveltäjä. Mutta mitä tämä tarkoittaa, miten kansallissäveltäjäksi tullaan, ja mitä tuo kansallisuus – varsinkin suomalaisuus – oikein on? Suomi-kuvat muodostuvat historiallisen kehityksen tuloksena, mutta ne myös elävät nykyisyydessä. Omat käsityksemme ovat meille tuttuja, mutta millaisia historiallisia juonteita muille muodostuneissa Suomi-kuvissa on?

Sibelius-tutkija ja Sibeliuksen eurooppalaisiin aikalaisiin eri tavoin erikoistunut professori Tomi Mäkelä kirjoittaa juuri näistä kysymyksistä. Hän lähestyy kansallista identiteettiämme Jean Sibeliuksen kautta. Vielä nyt vuonna 2007 voidaan perustellusti väittää, että Sibelius on kaikkien aikojen tunnetuin suomalainen. Niinpä se, millaisen vastaanoton hän on eri aikoina eri puolilla maailmaa saanut, vaikuttaa väistämättä käsityksiin siitä, millaisesta maasta hänen ajatellaan olevan peräisin.

Mäkelän sujuva esseistinen tyyli on pohdiskelevaa, liikkuvaa ja ajoittain provosoivaakin. Tässä kirjassa hän kirjoittaa jo tekemiensä tutkimusten pohjalta ja ottaa niihin samalla etäisyyttä. Teoksen esittämät kysymykset nivoutuvat laajoihin kulttuurihistorian ja -politiikan teemoihin. Kirjassa on myös täysin uutta tietoa Maamme-laulun syntyprosessista.

Sibeliuksen syntymäpäiväjuhlinnan lomassa vuonna 1935
amerikkalaisen radioaseman kuuntelijat äänestivät Sibeliuksen
maailman kuuluisimmaksi eläväksi säveltäjäksi
– komeasti Straussin, Stravinskin, Šostakovitšin, Prokofjevin
ja monien muiden merkittävien taiteilijoiden ohitse.
Tulos oli toki pistokokeena oikeutettu ja ”demokraattinen”,
mutta monien alan harrastajien mielestä – Sibelius-juhlavuodesta
huolimatta – silti tyrmistyttävä. Häviäjien tukijoukoissa
äänestystulosta pidettiin tyypillisenä näyttönä
amerikkalaisen musiikkiyleisön asiantuntemattomuudesta
ja varsinkin radionkuuntelijoiden huonosta mausta.
Menestyksellä Lontoon ja New Yorkin kaltaisissa kaupallisten
voimien leimaamissa yhteisössä oli pidemmän päälle
siis myös kääntöpuolensa. Jos Wood ja Newmarch Lontoossa
samoin kuin hiukan myöhemmin musiikkikriitikko ja
radiokolumnisti Olin Downes New Yorkissa eivät olisi innostuneet
nimenomaan Sibeliuksesta etsiessään vaihtoehtoja
saksalaisille modernisteille ja ylimalkaan ns. uudelle
musiikille, ei Sibeliuksen arvostelukaan myöhemmin olisi
päässyt kehittymään niin julmaksi. Sibeliuksesta oltiin tietyissä
piireissä johdonmukaisesti samaa mieltä kuin ylimalkaan
taidemusiikkimaailman kaupallistumisesta.

SULJE

"Med hälsosam distans, ur ett initierat europeiskt perspektiv och samtidigt med djup närläsning av Sibelius musik, gärning och internationella samtid ställer Tomi Mäkelä många slentrianmässigt vedertagna så kallade sanningar på ända. Det här lärda, lättlästa, essäistiska musik- och kulturhistoriska betraktelsen är en sällsynt lyx hos oss."
Lena Von Bonsdorff, Hufvudstadsbladet 20.9.2007

"Tomi Mäkelän esseissä korostuu suurmiehen ajattomuus ja ei-poliittisuus. (...) Tiedemiehen tarkkuudella hän purkaa Sibeliukseen liitettyjä yleistyksiä ja pyrkii summittaisuudesta kohti tarkkoja yksityiskohtia."
Markus Luukkonen, Etelä-Suomen Sanomat 1.5.2007

"Näihin yksioikoisiin, vivahteettomiin ja usein jälkiviisaudella tehtyihin päätelmiin Mäkelän kirja on tehokas, perusteltu ja älykäs vastaisku."
Harri Hautala, Aamulehti 20.4.2007

"Mäkelän kirjan ehdoton ansio on se , että hän katsoo asioita samaan aikaan niin sisältä kuin ulkoa. (...) Mäkelä saa lukijan näkemään, miksi haluamme Sibeliuksemme sellaisena kuin haluamme, ja miten tämä kaikki liittyy "suomalaisuuden" projektiin. Paitsi että lukija oppii Mäkelän kirjasta paljon Sibeliuksesta, hänen musiikistaan ja persoonastaan, hän saa lukea samalla teräviä huomioita siitä, mitä on olla suomalainen 2000-luvun Euroopassa."
Markus Mantere, Hämeen Sanomat 5.5.2007

"Vastoin perinteistä elämäkertakirjallisuutta Mäkelä lähtee vyöryttämään Sibelius-kuvaa eteemme aikalaistodistusten kautta. Tähän hän yhdistää oman viiltävän terävän pohdiskelunsa."
Pekka Tuomikoski, Itä-Savo 16.5.2007

"Sibelius-fanien ja klassisen musiikin ystävien kannattaa tutustua uuteen Sibelius-kirjaan. (...) Mäkelän esseet herättävät pohtimaan säveltäjämestarin musiikkia uusista, tuoreista näkökulmista. Pohdintojen höysteenä Mäkelä kertoo monta hyvää musiikkihistoriallista tarinaa ja detaljia."
Kaisa Pastila, Eeva 6/2007

"Jos ei ole lukenut yhtään yleisesitystä Sibeliuksesta (, joita on kirjoitettu kymmeniä), Mäkelän kirja käy sellaisestakin."
Markku Viitasaari, Ilkka 7.6.2007

"Kirjoittaja vyöryttää lukijan eteen toinen toistaan kiinnostavampia ja ällistyttävämpiä esimerkkejä Sibeliusta koskevista ajatuksista ja arvostuksista eri puolilla maailmaa."
Jukka Kumpulainen, Kouvolan Sanomat 20.7.2007

"Musiikin maailmaan johdattajana Mäkelä on loistava opas. Toki hän provosoi, mutta sen hän ilmoittaa olevan esseittensä tarkoituskin."
Olli Mäkinen, Pohjalainen 26.6.2007

"Parasta on se, että Sibelius, me ja muut tarjoaa kohteeseensa aidosti uuden näkökulman eikä ole vain Erik Tawaststjernan suurtyön jatketta tai täydennystä. Sibelius, me ja muut on äärimmäisen suositeltava Sibelius-kirja."
Juha Torvinen, Rondo-Classica 7/2007