Musiikki liiketoimintana
  • Kirjastoluokka 78.16
  • Nidottu, liepeellinen
  • 130 x 207 mm
  • 240 sivua
  • Kansi: Satu Karppinen
  • Ilmestynyt 15.9.2010
  • ISBN 978-951-851-341-7

Musiikki liiketoimintana

Ilmestynyt 15.9.2010

OSTAprinted book

Entä maksaako artisti?

Musiikki, etenkin populaarimusiikki, on nykymaailmassa merkittävällä tavalla sidoksissa liiketoimintaan. Monille kenties harrastuksena alkanut musisointi saattaa jatkuessaan muuttua yhä vakavammaksi puuhaksi, josta voi alkaa toivoa saavansa elannon. Tai ainakin mahdollisuuden jatkaa harrastusta tavalla, joka ei ainoastaan vaadi taloudellisia investointeja.
  Ja mistä sitä koskaan tietää – ehkä juuri sinun kappaleesi voisivat soida Semifinalin lavalla, kenties Ankkarockissa,Provinssirockin päälavalla, Roskildessa... Vai olisiko radiosoitto tai levytyssopimus sittenkin mielessä päällimmäisenä? Tai kaikki tämä yhdessä?

Omaan musiikkiinsa vakavasti suhtautuva henkilö voi ainoastaan hyötyä lukemalla Mika Karhumaan, Ida Lehtmanin ja Jone Nikulankirjan Musiikki liiketoimintana. Se on systemaattinen esitys musiikkibisneksen koukeroista ja antaa ratkaisevaa apua monissa mutkissa matkalla kohti tähteyttä.

Kirjasta ei opi kaavaa täydellisen hitin laatimiseksi, mutta kylläkin keinot, joilla voi välttää kaikki turhat esteet mainitun hitin saattamiseksi kaikkien kuultavaksi. Loppu on sitten kiinni sinusta itsestäsi.

Miksi pitäisi oppia kantapään kautta kun kaikki tarvittava on koottu tiiviiksi lukupaketiksi tähän kirjaan?

" Artistin managerin tehtävät ovat yleensä liiketoiminnallisia, eikä niinkään käytännön asioihin osallistumista. Tosin osamanagereista liikkuu artistien 
mukana joko mielenkiinnosta tai siitä, että 
managementon heille elämäntapa. Näissä tilanteissa managerin pitäisi kulkea ja liikkua omalla kustannuksellaan, mikäli managerin ei sovita hoitavan jotain manageritoiminnan ulkopuolista tehtävää, kuten oheistuotemyyntiä esiintymispaikalla. Tässä tilanteessa managerin kustannukset voidaan jättää rasittamaan artistin kustannusrakennetta.

Juuri kustannukset ja niiden korvaaminen ovat manageritoiminnan vaikeimpia asioita. Artistin managementin tehtävänhoitamiseen liittyvät transaktiokustannukset, joiden suuruudesta ja korvattavuudesta pitää sopia. Usein nämä kustannukset ovat näkymättömiä menoeriä ja suuri osa niistä ei johdakaan siihen tavoitteeseen, jota kustannuksilla on tarkoitettu saavutettavan. Osapuolten pitääkin tarkoin päättää, missä suhteessa kumpikin vastaa kustannuksistaan."

SULJE

"Yleiskatsaus musiikkibisneksen perusteisiin (...) Jokaiselle harrastajabändillekin hyödyllisen perustiedon ohella mukana on runsaasti vinkkejä ammattilaisen ansaintalogiikan monipuolistamiseksi. Yksiin kansiin on koottu katsaukset niin mainossopimuksista kuin erimuotoisesta sponsoroinnista"
Matti Komulainen / Turun Sanomat 26.10.2010

"Musiikki liiketoimintana näyttää petollisen kevyeltä mutta on täynnä painavaa sisäältöä. (...) Teos toimii erinomaisena 'for dummies' -opuksena, ja opettaa alan keskiset termit, koukerot ja sudenkuopat."
J. Tuomas Harviainen / Turun ylioppilaslehti 12/2010

"Teoksen lukeminen ei takaa paikkaa parrasvaloissa, mutta ohjeistaa, miten voi elää rokkitähden elämää tulematta kusetetuksi. (...) Opus on perusteellinen. Se käy läpi tuotantoihin osallistuvien tahojen roolit, sopimukset, oikeudet ja palkkiot, mutta myös aihepiirit oheiskrääsästä ja mainostamisesta verotukseen ja vakuutuksiin. Voisin kuvitella, että teos tulee löytymään myös monen kulttuurialan opiskelijan lopputyön lähdeviitteistä. (...) hyvät eväät tuleville tähdille."
Elina Hakola / M&M 19/2010