Alexandra Salmelan räyhäkän upea self-help-bitch-lit ivaa autofiktiota, Asta Olivia Nordenhof häikäisee palkitun sarjansa avausosalla

08.09.2021

Uuudenvuoden ilotulitusten paukkuessa nainen istuu rikkoutuneessa junassa, sydän murskana. Joogasalin pierupilvessä joku toinen hän ihmettelee, onko hän ”minä” vai ” hän”. Viikot laahaavat pohjamudissa. Kaiken kukkuraksi maailman päälle lankeaa kirottu virus, joka sulkee rajat – ja pakottaa loputtomaan tilastotietojen vertailuun, leipomiseen, hyötykasviharrasteluun.

Alexandra Salmelan upea, räyhäkkä, kaiken itsesäälissä rypemisen syövereissäkin hauska romaani 56, oletan on häpeämätöntä self-help-bitch-lit-kirjallisuutta kirkkaimmillaan. Monenlaisilla rajapinnoilla taidokkaasti liikkuva romaani kokeilee ja ivaa autofiktiota, naurattaa ja kiusaannuttaa.

Raivoisaa kirjoituspotpuria aloittaessaan Salmela ei kuitenkaan aavistanut, mitä villeistä tekstirykelmistä tulisi.

Tästä ei alun perin pitänyt tulla kirjaa, talvella 2020 en missään nimessä kaavaillut näitä tekstejä kenellekään toiselle luettavaksi. Se tuo 56:n lähelle esikoisromaaniani 27:ää muutenkin kuin pelkän numeraalin kautta. Myös ensimmäinen romaanini syntyi vaivihkaa, yhden lyhyen puoli-ironisen päiväkirjayritelmän merkinnän pohjalta.

Salmelan esikoisromaani 27 eli kuolema tekee taiteilijan palkittiin ilmestymisvuonna 2010 Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnolla, oli Finlandia-ehdokas ja voitti Kaiharin kulttuuripalkinnon. Sen jälkeen Salmela on julkaissut kiitettyä lyhyttä ja pitkää proosaa, aikuisille ja lapsille, sekä suomeksi että slovakiksi.

Mitä hän halusi esiin uudessa, odotetussa romaanissaan?

Esiin… En tiedä. Ulos: 57 naishahmon aaltoilevaa oloa, seikkailuja ja sekoiluja yhden pitkitetyn vuoden aikana, siis kaikki HÄNit ja niiden ITSEt OMAKOHTAISINE tunteineen blaablaablaa. Toinen kysymys on, mitä oli keskeisintä kätketä. Metatasolla tämä on tosiaan pohdintaa autofiktiosta, sen rajoista ja rajoitteista.

Jokainen luku vastaa kutakuinkin yhtä viikkoa. Kunkin viikon kertoja on eri nainen, mutta kaikki he poukkoilevat samassa maailmassa, suuntana ”eteenpäin”, vaikka kuinka ylös alas sahaisi.

Viiskutonen oli ihan oma henkilökohtainen eksperimenttini.”

Teokseksi nimeltä 56, oletan se muuttui noin numeron 40 kohdalla.

Siitä eteenpäin en kirjoittanut pakosta, vaan kirjoitin kirjaa.”

56, oletan ilmestyy 21.9.

***

Syyskuun puolivälin tietämillä ilmestyy myös kiivaasti odotettu ulkomainen kaunokirjauutuus, moninkertaisesti palkitun tanskalaiskirjailijan Asta Olivia Nordenhofin Löysää rahaa (Penge på lommen, Basilisk 2020, suom. Aino Ahonen ja Vappu Vähälummukka).

Alkujaan erityisesti runoilijana tunnetun Nordenhofin Löysää rahaa -romaani sai vuonna 2020 Euroopan unionin kirjallisuuspalkinnon ja P. O. Enqvistin palkinnon. Tänä vuonna se nostettiin ehdolle sekä Tanskan Yleisradion että Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Ruotsissa vastikään ilmestynyt kirja on ehtinyt saada jo hehkeän vastaanoton. Dagens Nyheter -lehdessä todetaan, että yksikään virke ei ole väärässä paikassa tässä romaanissa.

Niin arvostelu- kuin myyntimenestykseksi Tanskassa noussut romaani on seitsenosaiseksi suunnitellun Scandinavian Star -sarjan ensimmäinen osa. Romaanin rujot päähenkilöt Kurt ja Maggie kitkuttavat yhteiskunnan laitamilla 1980-luvun hyvinvointiyhteiskunnassa pohtimassa, mitä kaikkea rakkaus on heille antanut ja ennen kaikkea mitä se on heiltä vienyt. Samalla esiin kiehiytyy Scandinavian Star -matkustaja-aluksen tulipalo ja siihen liittyvä vakuutuspetos vuodelta 1990. Kirjasarjan kaikki osat kytkeytyvät tavalla tai toisella Scandinavian Starin traagiseen paloon, jossa kuoli 159 ihmistä.

Minkälainen kokemus kirjaan tarttuminen oli teoksen yhdessä kääntäneille Aino Ahoselle ja Vappu Vähälummukalle?

Kieli vei mennessään, ja välillä piti vetää henkeä, kun jäimme ihmettelemään, miten vähillä sanoilla kirjailija pystyi tarjoamaan niin huiman lukukokemuksen. Ensin halusimme tietää lisää päähenkilöistä ja luimme kirjaa nopeasti, vähän hengästyneinä. Sitten piti jarruttaa, palata takaisin ja lukea uudestaan, jotta pääsisi tunkeutumaan pintakerrosta syvemmälle. Kummankin ensimmäinen reaktio oli, että tämän kirjan haluan kääntää, tätä en käsistäni päästä.

Parikymmentä vuotta yhdessä työskennellyt kääntäjäkaksikko sanoo, että Nordenhofin kirja on vaikein heidän suomennostöistään, mutta samalla sellainen, että ensimmäisen lukukerran kirvoittama ensireaktio kesti koko työn ajan.

Kirjailijan ilmaisu on harkittua ja niukkaa. Lauseet ovat kuin kiteitä tai kirkkaaksi hiottuja timantteja; yksikään sana tai erikoinen kielikuva ei ole liikaa.”

Nordenhof on sitonut päähenkilönsä Maggien ja Kurtin hyvin löyhästi tuhopolttoon. Kosketuspinta siihen on pieni, mutta se on olemassa.

Kiinnostavaa nähdä, keitä seuraavien kirjojen päähenkilöt ovat ja mikä on heidän yhtymäkohtansa katastrofiin.”

Löysää rahaa ilmestyy 15.9.

 

HAASTATTELUPYYNNÖT JA PDF-KIRJOJEN TILAUKSET: hannele.jyrkka@teos.fi, puh. 050 3222 387
ARVOSTELUKAPPALEET: info@teos.fi

Uutuuksia