Leena Parkkiselle Arvid Lydecken -palkinto 2018

12.01.2018

Leena Parkkinen saa Suomen Nuorisokirjailijat ry:n myöntämän vuoden 2018 Arvid Lydecken -palkinnon kirjoittamastaan teoksesta Pikkuveli ja mainio harharetki. Topelius-palkinnon vuonna 2018 saa Tammen kirjailija Elina Rouhiainen teoksestaan Muistojenlukija. Väki 1.

Suomen Nuorisokirjailijat ry jakaa vuosittain nämä kaksi perinteikästä kirjallisuuspalkintoa: Topelius-palkinnon ansiokkaalle nuortenkirjalle sekä Arvid Lydecken -palkinnon ansiokkaalle lastenkirjalle. Topelius-palkinto on perustettu vuonna 1946 ja se on Suomen vanhimpia nuortenkirjallisuuspalkintoja. Arvid Lydecken -palkintoa on jaettu 1960-luvulta alkaen. Kopiosto tukee palkintoja. Vuonna 2018 sekä Topelius- että Arvid Lydecken -palkinto on arvoltaan 2018 euroa.

Palkintoperusteluissa todetaan näin:

Arvid Lydecken -voittaja 2018 Leena Parkkinen: Pikkuveli ja mainio harharetki (Teos), kuvitus Jussi Karjalainen

Pikkuveljen seikkailu on hurja ja hurmaava: siinä on komenteleva isosisko, suoleopardeja ja vahva sanoma. Teksti pursuaa outoa, vinoa ja hillitöntä mielikuvittelua, joka tempaa niin pienen kuin isommankin lukijan maailmaansa. Arki ja fantasia sekoittuvat tekstissä tyylikkäästi yhtä lailla miljöön, henkilökuvauksen kuin juonen osalta ja tarina kiinnittyy oivaltavasti nykymaailmaan. Parkkisen teoksessa kaikki on harkittua ja taiten kirjoitettua, jokaisella sanalla ja välimerkillä on paikkansa. Pikkuveli ja mainio harharetki on villi, mielikuvituksellinen ja lasta ymmärtävä – loistavaa lastenkirjallisuutta.

Topelius-voittaja 2018 Elina Rouhiainen: Muistojenlukija. Väki 1 (Tammi)

16-vuotias Kiuru viihtyy paremmin kirjojen maailmassa kuin ihmisten seurassa. Kiurulla on myös salaisuus: hän voi hallita muiden muistoja. Kun hän löytää muita kaltaisiaan, tuttu ja turvallinen elämä nyrjähtää sijoiltaan. Mihin ja keneen Kiuru voi luottaa? Muistojenlukija nivoo kiehtovaan tarinaan taidokkaasti keskustelua etuoikeuksista, ihmisarvosta ja yhteiskunnasta. Henkilöhahmojen kuvaus on vahvaa, uskottavaa ja monisyistä. Sujuvasti etenevä ja erinomaisesti kirjoitettu urbaani fantasiateos vangitsee lukijan mukaansa ja jättää vahvan muistijäljen.

Lisätietoja: Suomen Nuorisokirjailijat ry: puheenjohtaja Netta Walldén, puh. 040 744 0554, walldennetta@gmail.com, Tuija Lehtinen, puh. 040 553 1779, tuileh@netti.fi, Topelius- ja Arvid Lydecken -raati: Salla Erho (pj, erikoiskirjastonhoitaja), sallaerho@gmail.com, Ida Hartikainen (äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja), ida.helena.hartikainen@gmail.com, Myry Voipio (FT, lasten- ja nuortenkirjallisuudentutkija), myry.voipio@gmail.com

Leena Parkkisen haastattelupyynnöt: Tiedotuspäällikkö Hannele Jyrkkä, Teos, puh. 050 3222 387, hannele.jyrkka@teos.fi

Uutuuksia