09.05.2019

Miira Luhtavaara ja Stina Saari Tanssiva karhu -palkintoehdokkaina, onnea!!

Elina Halttunen, Johanna Sinisalo ja Rosa Meriläinen uutuusteostensa kera Akateemisessa kirjakaupassa.

Tuomari Nurmio ja Juha Hurme - Kalevala elävänä tai kuolleena

07.05.2019

Tuomari Nurmio ja Juha Hurme - Kalevala elävänä tai kuolleena

Sanataiteilijat Juha Hurme ja Tuomari Nurmio ovat sysänneet liikkeelle KalevalaFest-hankkeen, jonka tavoitteena on monitaiteellinen, -kulttuurinen ja -tieteellinen yllätyshyökkäys kalevalaisen kansanperinteen kimppuun.

“Kalevala elävänä tai kuolleena tapahtumilla, tuotteilla ja tuotannoilla kaivetaan esiin ja uudistetaan ajaton kansanrunous juhlapuheiden, kansallispukujen, tuohivirsujen, pitkäpiimäisten lausuntanumeroiden ja koululaisten systemaattisen kiduttamisen haudasta. Koko Kalevalalle annetaan riittävä sähkösokki, jotta saadaan aktivoitua sen erittäinkin elävänä säilynyt ydin tämän ajan ihmisten huviksi, hyödyksi, viisastukseksi, voimavaraksi ja viihteeksi.”, kertovat Hurme ja Nurmio hankkeen tarkoituksesta.

Tavoitteensa saavuttamiseksi hankkeella ovat työkaluina vuonna 2019 ilmestyvä Kalevala elävänä tai kuolleena -albumi, -festivaali Tavastialla sekä KaFe-klubien sarja G Livelabissa. Vuoden 2020 suunnitelmat julkistetaan myöhemmin.

30. elokuuta julkaistaan
Kalevala elävänä tai kuolleena Vol. 1 -albumi. Äänitteellä esiintyy mielenkiintoinen kattaus kotimaisia artisteja, joita ei suoralta kädeltä osaisi yhdistää Kalevalaan.  Mukana ovat Tuomari Nurmio & Tohtori Hillilä, Paleface & Maija Kauhanen ja Paleface & Mikko Heikinpoika, Ismo Alanko, Faarao Pirttikangas & Nubialaiset, Pekko Käppi & K:H:H:L, Mara Balls, Jaakko Laitinen & Väärä raha sekä Suistamon Sähkö. Taiteilijoille on annettu vapaat kädet tulkita omaa ristiriitaista suhdettaan tähän klassikkoon, ja mitä mielenkiintoisimpia tulkintoja on kohta kuultavissa tällä äänitteellä. Kaikki kappaleet ovat uusia, nimenomaisesti tälle levylle sävellettyjä ja sanoitettuja biisejä. Albumin julkaisee levy-yhtiö Vallila Music House Oy.

Kalevala elävänä tai kuolleena -festivaali
on uusi tapahtuma Helsingin kulttuuritarjonnassa. Vuonna 2019 se järjestetään 20.-21.9. Tavastia-klubilla. Festivaalilla esiintyvät levyn artisteista muun muassa Pekko Käppi & K:H:H:L, Jaakko Laitinen & Väärä raha, Tuomari Nurmio & Tohtori Hillilä, Mara Balls, Suistamon Sähkö, Faarao Pirttikangas & Nubialaiset ja Juha Hurme. Koko festivaalin ennakkohintaiset liput ovat myynnissä Tiketissä. Päiväkohtaiset liput tulevat myyntiin ja festivaalin tarkka ohjelma-aikataulu julkistetaan kesäkuun alussa.

Syksyllä 2019  KalevalaFest, eli
KaFe -Klubeilla esiintyvät levylle kappaleita tehneet artistit ja lisäksi siellä nähdään Hurmeen kirjoittamia lyhyitä teatteriesityksiä ja tietoiskuja. Klubit pidetään G Livelabissa, Helsingissä. Niiden tarkka ohjelma julkistetaan ja liput tulevat myyntiin kesäkuussa.

Edellä mainittujen tapahtumien ja tuotteiden lisäksi syksyllä käynnistetään kirjoituskilpailu lapsille.
Pieni Valekalevalakisa haastaa vuonna 2007 syntyneet ja sitä nuoremmat kirjoittamaan annetuista hahmoista tarinoita. Näistä tarinoista Juha Hurme kokoaa yhdessä sarjakuvataiteilija Kati Rapian ja dramaturgi Elli Salon kanssa kirjan, jonka julkaisija on Teos-kustantamo.

Hanketta ovat tukeneet
Koneen Säätiö, Kalevalaseura, Suomen Musiikintekijät ja Helsingin kaupunki. Muita yhteistyökumppaneita ovat tällä hetkellä Vallila Music House, Teos-kustantamo, Tavastia-klubi, G Livelab ja Yle.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt

Tuottajat ja tiedottajat: